اثر فرهنگ بر جامعه دیر پدیدار می‌شود/ در آینده ممکن است شاهد ورشکستگی ناشران باشیم
یکشنبه 07 بهمن 1397

اثر فرهنگ بر جامعه دیر پدیدار می‌شود/ در آینده ممکن است شاهد ورشکستگی ناشران باشیم

علی‌رضا عقیقی گفت: ما ناشران از اطلاعات و تکنولوژی روز دور هستیم. اگر نتوانیم با اطلاعات و تکنولوژی روز جلو برویم، کم‌کم از دور خارج خواهیم شد.

انتشارات بخشایش از جمله ناشرانی هست که در حوزه کتب عمومی فعالیت می‌کند. این انتشارات با بیست سال حضور فعال در حوزه کتاب و نشر از جمله ناشران موفق و باسابقه در تولید کتاب کمک‌درسی است‌. در ادامه گفت‌و‌گوی ما را با علی‌رضا عقیقی، مدیر این انتشارات می‌خوانید:
 
کتاب‌های ترکی و آذری در کنار علوم قرآنی و کتب درسی
عقیقی، مدیر انتشارات بخشایش، به معرفی مختصری از سوابق این انتشارات پرداخت و گفت: انتشارات بخشایش بیش از بیست سال است که در صنعت نشر درحال فعالیت است. حوزه کاری این انتشارات در موضوعات علوم قرآنی و کتب درسی است و در چند سال اخیر نیز کتب زبان ترکی و آذری هم به این موضوعات اضافه شده است. با توجه به اینکه حوزه کتب ترکی و دیگر موضوعات تفاوت‌های زیادی با هم دارند، مدیریت کتب آذری را از دیگر موضوعات مجزا کردیم. در سه سال اخیر پانزده تا بیست عنوان کتاب با زبان ترکی داشتیم.
 
وی در خصوص جدیدترین آثار این انتشارات گفت: کتاب «قشقایی‌نامه» را که معرفی ایل قشقایی در فارس است، اوایل سال منتشر کردیم. یک کتاب دوجلدی جدید داریم که ده سال روی آن کار شده و تحقیقات آن به طور میدانی انجام شده است. اگر خدا بخواهد امسال این کتاب را به نمایشگاه می‌رسانیم. کتاب دیگری داریم که در‌مورد مشاهیر و مفاخر شهرستان رزن و همدان است. این کتاب در سه جلد به چاپ رسیده و با توجه به اینکه کار بی‌سابقه‌ای است، کتاب قابل توجهی است.
 
عقیقی در ادامه با اشاره به کتب تجدیدچاپ‌شده به معرفی کتب پرفروش این انتشارات پرداخت و افزود:
کتاب «گلی از بوستان خدا» که به قرآن فارسی معروف شده و مخاطبان خاص خودش را دارد، ترجمه‌ای خاص از قرآن است که تجدید چاپ شده است.
کتاب «ترجمه‌ای روان از قرآن کریم» نیز از کتب پرفروش این انتشارات است. کتاب‌های کمک‌درسی هم از کتب پرفروش است و تیراژ سالانه آن به پنج تا ده‌هزار جلد می‌رسد. این کتاب‌ها بیشتر در استان فارس توزیع می‌شود.
 
وضعیت فعلی فرهنگ جامعه مربوط به این دولت یا دولت قبلی نیست
مدیر انتشارات بخشایش در پایان به بررسی مشکلات پیش روی ناشران پرداخت و تصریح کرد:
مشکلاتی که همه ناشران دارند، ما هم با آن مواجه هستیم؛ از خرید کاغذ گرفته تا هزینه‌های تولید. مسئله‌ای که وجود دارد، این است که فرهنگ مقوله‌ای است که اثرش دیر بر جامعه پدیدار می‌شود. این خاصیت فرهنگ است؛ یعنی اگر امروز کاری انجام دادیم، نتیجه آن را ده پانزده سال دیگر می‌بینیم. وضعیت فعلی فرهنگ جامعه هم مربوط به این دولت یا دولت قبلی نیست. مربوط به دولت‌های خیلی قبل‌تر بوده و الان اثر خود را نمایان ساخته است. به‌عنوان مثال وقتی نوار کاست از دور خارج شد، CD جای آن را گرفت. کتاب هم در چنین وضعیتی قرار گرفته و جای خود را به گزینه‌های جانشین خواهد داد. مثلاً کتاب‌های گویا یا نرم‌افزاری جایگزین آن خواهد شد. ما ناشران یک‌مقدار از اطلاعات و تکنولوژی روز دور هستیم. اگر نتوانیم با اطلاعات و تکنولوژی روز جلو برویم، کم‌کم از دور خارج خواهیم شد. امسال به هر زحمتی هست، خود را سرپا نگه می‌داریم؛ اما از سال‌های بعد با این وضعیتی که مشاهده می‌کنیم، ممکن است شاهد ورشکستگی ناشران باشیم.
نظر بدهید